Groeten uit Indonesië - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hilde - WaarBenJij.nu Groeten uit Indonesië - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hilde - WaarBenJij.nu

Groeten uit Indonesië

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

05 Februari 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal,

Onze reis is inmiddels al weer over de helft en we zijn met z'n vijven in Yogyakarta aanbeland. Hier zijn we dinsdagochtend aangekomen. Daarvoor waren we drie dagen in Jakarta, bij Paul en Liza in huis. Omdat het regenseizoen is, stonden de dagen vooral in het teken van rustig aan en relaxed. Toen we vrijdagavond met het vliegtuig in Jakarta aankwamen zagen we vanuit de lucht al onweer. Het weer was dus niet al te best maar de vlucht is verder prima verlopen. 's avonds (of eigenlijk 's nachts, het was rond 00.30 toen we het vliegtuig uitstapten) zijn we met de taxi naar Paul en Liza gegaan en daarna snel het bed in.
Zaterdag hebben we eerst maar eens goed uitgeslapen en tegen de middag zijn we naar een mall in de buurt gelopen en daar even rustig rondgesjouwd en wat gegeten. Aangezien er vooral winkels als Hermes en Dior zaten was het Oud-Hollands 'kijken, kijken en niet kopen'. 's avonds had Liza weer heerlijk gekookt en hebben we met z'n achten op de bank gehangen en Boer Zoekt Vrouw gekeken!

Op zondag hebben we niets anders gezien dan regen en onweer. In de ochtend begon het met regenen en onweerde het. Zelfs de stroom is een half uurtje uit geweest en dat was volgens Paul en Liza nog nooit gebeurd! We wilden eigenlijk de oude Nederlandse gebouwen in Jakarta bekijken maar dat ging dus niet door en we hebben ons de hele dag vermaakt met boeken, spelletjes en.. Studio Sport. Het was tenslotte zondag. 's avonds hebben we heerlijk bij de Chinees in de buurt gegeten (eten met stokjes went best snel!) en eenmaal thuis weer Boer Zoekt Vrouw gekeken.

Maandag zijn we alsnog Jakarta in gegaan. Van de oude Nederlandse gebouwen was, behalve het stadhuis, wat pakhuizen en een Nederlandse brug, niet veel over. Een beetje oude zooi dus maar toch mooi om gezien te hebben én te bedenken dat Opa Jan daar een maar of 65 terug waarschijnlijk ook heeft rondgelopen op zijn verre reis waar hij het nog vaak over had. Na een bezoekje aan de haven zijn we met de bus de stad doorkruist en zijn we bij een mall geweest met allemaal namaakspullen. Het kost allemaal bijna niks daar. Gelukkig was er een warenhuis naast en hebben we daar rondgekeken. Er was namelijk ook een hele etage met lokale spullen en dat is altijd erg leuk! En ook lokaal eten is erg goed, zijn we achter gekomen!

Dinsdagochtend (nadat we maandagavond de laatste afl BzV hebben gekeken en helemaal bij zijn... :p) vetrokken we dinsdag vroeg naar het vliegveld en vervolgens naar Yogyakarta. Na een rustige vlucht van een uurtje kwamen we aan op een schattig vliegveldje waar onze taxi al stond te wachten. 's middags hebben we een beetje rondgelopen in de buurt. Wederom heerlijk gegeten en lekker op tijd gaan slapen, we hadden voor woensdag namelijk een vol programma!
Rachel zou met haar vrienden, die ze in de drie maanden dat ze hier woonde ivm haar masterscriptie heeft leren kennen, op pad gaan en wij (VHLH) zouden de toerist uithangen en twee tempels en de Merapi-vulkaan gaan bekijken. Eerst stond de Boeddhistische tempel Borobudur op het programma. Een plek die erg bekend is en ook door vele wereldleiders bezocht wordt. De tempel is al eeuwen oud en een meerdere keren beschadigd geraakt door vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Het was erg indrukwekkend en het vroege opstaan meer dan waard! Na een rondrit tussen de rijstvelden en een tussenstop op de flanken van de Merapi waar Rachel ergens gewoond heeft, kwamen we bij de Hindoeïstische tempel Prambanan. Anders dan Borobudur bestaat dit complex uit ruim 200 kleine tempels, waarvan het grootste deel slechts hoopjes steen zijn omdat ook deze verwoest zijn door aardbevingen en helaas niet meer opgebouwd kunnen worden. De belangrijkste tempels, midden op het complex zijn wel in ere hersteld en erg mooi om te zien. Bijzonder dat dit soort bouwwerken (ook Borobudur) al bijna 2000 jaar oud zijn!
Omdat we redelijk op tijd klaar waren met het bekijken van de tempels bood onze chauffeur aan om ons langs een koffiebranderij te rijden. En dat was niet zomaar een branderij, maar een plek waar ze zogenaamde civetkoffie maken. Dat is koffie waarvan de bonen eerst door speciale katten wordt opgegeten en vervolgens weer uitgepoept. Omdat de bonen dan nog in een vliesje zitten is dat hygiënisch verantwoord :p de bonen worden vervolgens schoongemaakt, gepeld en geroosterd zoals gewone bonen. De koffie van deze bonen is echter veel minder bitter en bevat minder cafeïne. Zelfs wij, als niet-koffiedrinkers vonden het goed te drinken zonder suiker en dat zegt wat! Best een bijzondere ervaring dus! Voor donderdagochtend (vandaag dus) hadden we besloten om een fietstocht door het binnenland van Java te boeken.

Vanmorgen om 9.00 zaten we dus met z'n vieren op de fiets (Rachel had nog met een vriendin afgesproken) en fietsten we door de verkeersdrukte van Yogya, met een gids, de binnenlanden van Java in. Langs kleine dorpjes, rijstvelden en andere kleine lokale bedrijfjes. We hebben met eigen ogen gezien (en gevoeld) wat een enorm werk het is om rijst te planten. Machines zoals in Nederland kennen ze hier niet en elk plantje wordt met de hand in de kletsnatte grond gezet om er drie maanden later weer met een sikkel vanaf grhaald tr worden. Ondanks dat onze massaproductie-rijst vast anders geproduceerd wordt, zullen wij voortaan met iets andere ogen naar ons bordje kijken als daar rijst op ligt. Verder hebben we gekeken hoe hier bakstenen gemaakt worden en hebben we in een klein kroepoekfabriekje gestaan. Heel erg gaaf om te zien en totaal anders dan wat je ziet vanuit je toeristenbus. Echt een aanrader dus!
Inmiddels zijn we al weer een middagje op ons hotel want we waren om 12.30, gekookt en wel van de hitte, klaar met de fietstocht. Net heeft het flink geregend en straks gaan we voor de laatste de keer de straat op om een hapje te eten in een van de geweldige (en heel goedkope!) restaurantjes te eten.
Morgenochtend bezoeken we nog het Paleis van de Sultan en Fort Vredenburg, in de 18e eeuw gebouwd voor en door Nederlanders. De koffers zijn dan al weer ingepakt en klaar voor vertrek naar het vliegveld.

's Avonds vliegen we naar Makassar, waar we Justin, Paul en Liza treffen en met z'n achten vliegen we vervolgens door naar Sorong. Daar in de buurt zijn de Raja Ampat eilanden waar we vijf dagen, zonder elektriciteit (en dus ook geen internet!) en stromend water zullen verblijven om van de natuur te genieten en te snorkelen en te duiken. Dat wordt nog een heel avontuur en dat betekent voor ons (VHH) ook bijna het einde van de reis. Op zaterdag 14 februari vliegen we met z'n allen terug vanuit Sorong naar Jakarta en op woensdag 18 februari landen we weer met ons drieën in Amsterdam.

Wat gaat een maand dan toch snel! Gelukkig hebben we nog bijna twee hele weken om te genieten en dat gaan we dan ook zeker doen!

Liefs, VHLHR

• 05 Februari 2015 - 16:20

Josja:

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Geniet er lekker van en veel plezier met de rest van jullie reis. Veel liefs uit Nijmegen

• 09 Februari 2015 - 12:19

Jacques :

Dag een ieder,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Op deze manier krijgen we toch een aardig beeld van de dingen die jullie meemaken. En inderdaad: de ervaring leert nu eenmaal dat de tijd nog sneller dan normaal lijkt te gaan.
    Hier gaat het overigens ook snel hoor.
    Het weer blijf maar zo zo.
    Geniet nog van wat er komen gaat!

Lieve groeten van ons,

Jacques